צו תשלומים בהוצאה לפועל

כאשר מוגשת בקשה לפתיחת תיק הוצאה לפועל, מונפקת אזהרה המיידעת את החייב לגבי העובדה שנפתח לו תיק. במעמד האזהרה ניתן גם צו תשלומים בהוצאה לפועל, המכיל את סכום החוב לתשלום, את שוברי התשלום החודשיים ואת מועד התשלום בתוך 20 ימים. קיבלתם מכתב אזהרה מהוצאה לפועל? מאמר זה יסייע לכם להבין לעומק את עקרונות ודרישות צו התשלומים ומהן האפשרויות שלכם לגביו.

לפני שנתחיל, הנקודות החשובות:

  • חייבים שלא יכולים לשלם את חובם במלואו או שאינם יכולים לעמוד בצו התשלומים שנקבע להם, רשאים לבקש לפרוס את החוב לתשלומים.
  • כדי שבקשת הפריסה תתקבל, יש להתחיל מיד בתשלום החוב לפי הסדר שמוצע בבקשתו של החייב.
  • אם המדובר בפסק דין המכיל כמה תשלומים, יש לבקש פריסה חדשה מבית משפט ולא מלשכת ההוצאה לפועל.
  • חייבים אינם נדרשים לחקירת יכולת, כל עוד בקשתם לצו תשלומים לא נדחתה באופן רשמי.
  • רשם ההוצאה לפועל רשאי להיעתר לבקשה להוצאת צו תשלומים בהתאם לעיון בפרטי הבקשה ובמסמכים שצורפו לה. כדי לקבל החלטה מתאימה, באפשרותו גם לזמן את החייב לחקירת יכולת במעמד הזוכה.
  • אם הבקשה לצו תשלומים נדחתה – החייב יוזמן לחקירת יכולת אליה יש להתייצב תוך 14 ימים מקבלת הזימון. אי התייצבות תיחשב כהשתמטות ותטיל הגבלות על החייב לרבות מאסר.
  • החוב היחידי בו לא קיימת אפשרות לצו תשלומים הינו חוב מזונות.

 

קביעת גובה התשלומים

עם פתיחת תיק הוצל"פ, המערכת תחשב באופן אוטומטי את התשלומים ואותם נדרש החייב לשלם מידי חודש. פריסת התשלומים מתרחשת באופן זהה לכלל סוגי החובות מלבד חובות במזונות. אם חייב מסוים מעוניין לחלוק על פריסת התשלומים והיקפם, באפשרותו להגיש בקשה להגדלת גובה התשלומים. כתוצאה, יוכל רשם הוצל"פ להורות על שינוי צו התשלומים.

צו תשלומים בהוצאה לפועל
צו תשלומים בהוצאה לפועל

בקשה למתן צו תשלומים בהוצאה לפועל

חייבים שלא מסוגלים לעמוד בצו התשלומים שנקבע להם, רשאים להגיש בקשה לצו תשלומים חדש על פי יכולותיהם. יש לעשות זאת עם קבלת האזהרה על פתיחת התיק ולא יאוחר מ-20 ימים מרגע קבלתה.

על הבקשה לפרט את כל המסמכים, הנימוקים והפרטים שמוכיחים כי החייב לא יוכל לעמוד כראוי בצו התשלומים שנקבע בעניינו. בנוסף עליו לצרף גם כתב ויתור סודיות ושאלון מלא בנוגע למצבו הכלכלי, בו יש לכלול הכנסות, חובות, נכסים וגם את האינפורמציה מכך לגבי בני הזוג.

אם מדובר בחייב עצמאי, הוא נדרש לצרף אישור הכנסות לגבי שנת המס האחרונה. במעמד הגשת הבקשה עצמה, יידרש החייב גם לתשלום הראשון ובשיעור שהציע מטעמו. כעת רשם הוצאה לפועל יבחן את הבקשה ועשוי לבקש השלמת מסמכים או לזמן את החייב לחקירת יכולת בטרם יקבל החלטה.

 

פריסת התשלומים בצו הוצאה לפועל

חייבים שאושרה להם פריסת חוב בהתאם ליכולתם, יקבלו צו תשלומים בהוצאה לפועל בהתאם לתקופת זמן ספציפית, ביחס לגובה החוב. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי אחד התנאים היסודיים שמביאים לדחיית הבקשה הוא תשלום שמוצע באופן שחורג מהתקופות האמורות בחוק ועשוי להוביל את החייב לכדי חדלות פירעון. להלן תקופות התשלום כפי שנקבעו בסעיף 7א1(א) לחוק:

גובה החוב משך הפריסה (תקופת התשלום)
חובות עד 100,000 ₪ פריסה עד 3 שנים
חובות מעל 100,000 ₪ פריסה עד 4 שנים

כך למשל, חייב שהיקף חובותיו עומד על 120,000 ₪ ומגיש בקשה לצו תשלומים בהוצאה לפועל, נדרש להציע לכל הפחות תשלום חודשי בסך 3,333 ₪ ועד לפירעון החוב המלא בתוך 3 שנים.

ועם זאת, כאשר הזוכה מסכים לפרוס את החוב לתקופה ארוכה יותר מזו שקובע החוק, ניתן לאפשר אותה באופן מיוחד, שהרי מוגדר הדבר כהסדר חובות בין זוכה לחייב. גם אם ישנם נימוקים מיוחדים וחריגים מאוד, יוכל רשם הוצאה לפועל לאשר חריגה מהתקופות האמורות בחוק וזאת עד למשך 3 שנים נוספות לכל היותר.

ישנם מקרים בהם רשם הוצאה לפועל מפקח באופן שנתי על ביצוע התשלומים מצידו של החייב ואף בוחן מקרוב את יכולת ההחזר שלו לאורך התקופה. כפועל יוצא של בדיקה זו, החייב נדרש למלא ולהגיש מעת לעת שאלון עדכני בנוגע למצבו הכלכלי ולחתום על כתב ויתור סודיות לשם כך.

 

ומה אם החייב לא עומד בהחזר התשלומים במסגרת התקופה?

חייבים שאינם מסוגלים לשלם את החוב בתקופה שנקבעה להם, רשאים לפנות להליכי חדלות פירעון באופן הבא:

אם סך חובותיהם עומד על 150,000 ₪ ומטה – הליכי חדלות הפירעון יתנהלו דרך הוצאה לפועל.

אם סך חובותיהם עומד על 150,000 ₪ ומעלה – הליכי חדלות הפירעון יתנהלו דרך בית משפט שלום.

 

עם קבלת מכתב האזהרה: מהן האפשרויות העומדות בפני החייב?

כאמור, עם קבלת מכתב האזהרה נדרש החייב לשלם את הסכום האמור בתוך 20 ימים. אם מדובר בפסק דין או בתובענה לסכום קצוב יש לשלם בתוך 30 ימים. החייב יכול לפרוע את התשלום כולו בפעימה אחת, או להשתמש בצו התשלומים שנקבע לו. עצם התשלומים לא מונע מהזוכה בתיק לנקוט בכל אמצעי אחר לגביית החוב כמו הטלת עיקולים, אך בדרך כלל עצם ביצוע התשלומים יספיק מבחינתו.

אם לחייב קיים קושי לעמוד בצו התשלומים שנקבע לו או אם מסיבה כלשהי לא קיבל צו שכזה במעמד האזהרה, באפשרותו לבקש צו תשלומים בהוצאה לפועל בהתאם לתנאי תשלום חדשים ובהתאם ליכולת הכלכלית האישית. הסכום המינימלי לתשלום חודשי בהצעה יהיה 100 ₪. כל סכום נמוך מכך יביא לדחיית הבקשה.

 

מה לצרף לבקשה לצו תשלומים?

  • תצהיר מפורט ומנומק, המגובה במסמכים שמשקפים את המצב הכלכלי ויכולת הפירעון. מסמכים אלה יכללו את ההתחייבויות, ההכנסות, הנכסים, החובות והתאגידים הן של החייב והן של בן/ בת הזוג, ילדים בוגרים החיים עמו.
  • שאלון וכתב ויתור סודיות
  • אישור תשלום ראשון בהתאם להצעה שהוגשה ומבלי להמתין להחלטת הרשם לכך.

כעת לשכת ההוצל"פ תשלח הודעה על הגשת בקשה מצידו של החייב לזוכה. אם הזוכה מאשר את הבקשה, עליו להביע אותה בפני ראש הוצל"פ. כעת הרשם יכריע בבקשה.

 

לאחר קבלת צו תשלומים בהוצל"פ

עם אישור הרשם, יש לפעול בהתאם לאמור בצו ולשלם מידי חודש עד לפירעון החוב המלא. ניתן לקבל מהוצאה לפועל שוברי תשלום חודשיים לתשלום בבנק הדואר. על כל שינוי עתידי ביכולת העמידה בתנאי התשלום, ניתן להגיש בקשה לשינוי הצו. מכיוון שאי עמידה בתשלומים בנקודה זו עלולה לגרור גם צו מאסר כלפי החייב, מומלץ להתייעץ על כך בהקדם האפשרי עם עורך דין הוצאה לפועל.

צו זה קובע את גובה התשלום החודשי אותו החייב מתבקש לשלם בכפוף לפתיחת תיק נגדו בהוצאה לפועל. הצו נשלח יחד עם מכתב התראה המודיע על פתיחת התיק, כך שהחייב יוכל להחליט האם לשלם מיידית את כל סכום החוב או לפעול לפי צו התשלומים שנקבע לו.

אם גובה התשלום החודשי בעייתי בעיני החייב, באפשרותו להגיש בקשה לצו תשלומים ולהציע סכום חודשי לתשלום שיוכל לעמוד בו. אם הבקשה תאושר, יש להתחיל לשלם לפי גובה הסכום החדש מידית.

יש לצרף תצהיר משפטי חתום, כתב ויתור סודיות, שאלון בקשה מלא ואת כל המסמכים המעידים על המצב הכלכלי בדגש על מסמכים שמשקפים הכנסות, הוצאות, חובות, התחייבויות, נכסים ועוד. המידע מתייחס הן לחייב והן לבן או בת זוג ולילדים בגירים החיים עמו.

רשם הוצל"פ רשאי לבקש מסמכים נוספים מהחייב או לזמן אותו לחקירת יכולת על מנת לקבל החלטה לעניין הבקשה. אם בכל זאת נדחתה, באפשרותו של החייב לבקש לעבור חקירת יכולת (אם לא בוצעה) או לפנות להליכי חדלות פירעון. כדי לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר, ניתן לפנות כבר עכשיו לעורכת הדין קארין ישראל.

שתפו בקליק
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?