לקוח לא משלם – עורך דין מסביר כיצד לגבות את החוב (לא רק בהוצאה לפועל)

לקוח לא משלם הינה תופעה נפוצה בקרב בעלי עסקים בה לקוח קיבל לידיו מוצרים / שירותים ואינו משלם עבורם. מדי שנה מוגשות אלפי תביעות לבתי המשפט השונים על ידי בעלי עסקים שנתקלים במצב בו לקוח לא משלם. קיימים מקרים בהם הלקוחות משלמים תשלום חלקי או לא משלמים כלל, ואף ייתכנו מקרים לקוחות  יבטלו שיקים שמסרו לבעל העסק בשל טענות על התמורה אותה קיבלו ולא יהיה מנוס אלא לנהל הליך משפטי לבירור המחלוקת.

טרם הגשת תביעה נגד לקוח לא משלם מומלץ לפנות ולהתייעץ עם עורך דין לגביית חובות אשר הגיש וניהל תביעות מסוג זה בעבר, והצליח לנצח בהן.

הגשת תביעה כספית נגד לקוח לא משלם

בעל עסק המעוניין לתבוע לקוח שלא שילם, צריך בטרם פנייה לערכאות משפטיות לערוך בדק בית ולבדוק האם יש בידיו אסמכתאות ו/או ביטחונות מבית היוצר של הלקוח וזאת על מנת לבחור את המסלול הנכון עבורו להגשת תביעה.

כך למשל, בעל עסק המחזיק בידיו שטר חוב עליו חתום הלקוח, יוכל לפתוח תיק הוצאה לפועל ללא התראה מוקדמת בהתאם לסעיף 81א לחוק ההוצאה לפועל. הדבר זהה לבעל עסק המחזיק שיקים חוזרים של הלקוח.

סעיף 81א.(א) בחוק ההוצאה לפועל קובע: "שטר חליפין, שטר חוב ושיק כמשמעותם בפקודת השטרות (בחוק זה – שטר) ניתנים לביצוע כמו פסק דין של בית משפט"

פתיחת תיק שטרות בהוצאה לפועל תיעשה באמצעות טופס בקשה לביצוע שטרות ושיקים .

עורכת דין קארין ישראל
עורכת דין קארין ישראל מסבירה כיצד להתמודד עם לקוח לא משלם

במקרים בהם בעל העסק מחזיק במסמך חתום (שאינו שטר) ע"י הלקוח ו/או מי מטעמו, כמו: טופס הזמנה, הסכם חתום, חשבוניות מס חתומות, תעודות משלוח וכד', ייתכן ויהיה ניתן להגיש תביעה על סכום קצוב ישירות להוצאה לפועל בהתאם לסעיף 81א(1) לחוק ההוצאה לפועל וזאת במידה והחוב הכולל הוא מתחת לסכום של 75,000 ₪.

פתיחת תיק הוצאה לפועל במקרה זה תיעשה באמצעות טופס בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב .

אם הנך בעל עסק ואין בידייך אחד מהמסמכים המוזכרים לעיל, אין הדבר אומר כי החוב אבוד- גם במקרים לבעל העסק אין אסמכתא המעידה על היווצרות החוב ניתן יהיה לדרוש את החוב מהלקוח באמצעיים משפטיים, וזאת באמצעות הגשת תביעה כספית לבית משפט בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי, במסלול שייקבע בהתאם לסכום התביעה. בסיום ההליך המשפטי במידה ויתקבל פסק דין לטובת בעל העסק, ניתן יהיה לפתוח תיק הוצאה לפועל למימוש פסק הדין.

פתיחת תיק הוצאה לפועל במקרה זה תיעשה באמצעות טופס בקשה לביצוע פסק דין כספי.

מה לעשות טרם הגשת תביעה נגד לקוח לא משלם

על מנת שניתן יהיה לגבות את החוב במהירות, מומלץ לפנות לעורך דין גביית חובות שידריך בדרך האפקטיבית והיעילה ביותר לגביית החוב.

בעל העסק יידרש להציג בפני עורך הדין את המסמכים המצויים ברשותו אשר יסייעו בהוכחת החוב, בהתאם למסמכים אלו, ייקבע המסלול לגביית החוב. כך למשל:

  • שיקים חוזרים – יוגשו לביצוע בהוצאה לפועל.
  • שטר חוב – יוגש לביצוע בהוצאה לפועל.
  • חשבוניות מס/ תעודות משלוח חתומות בידי הלקוח (עד 75,000 ₪)- יוגשו לביצוע תביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל.
  • חוב מתחת ל-75,000 ₪ שאינו מגובה באסמכתאות חתומות- תביעה בסדר דין מהיר לבית משפט השלום.
  • חוב מעל 75,000 ₪- תביעה בסדר דין רגיל לבית המשפט.

ישנה חשיבות מאוד גבוהה לבחירת המסלול בו תבחרו לפעול לגביית החוב, בחירת מסלול לא נכון תגרום לבזבוז זמן יקר ותפחית משמעותית את הסיכוי לגביית החוב, לזמן יש משמעות מאוד גבוהה בעולם גביית החובות, ככל שנושה יקדים לגבות את חובו כך יעלו סיכוייו לגביית החוב, על כן חשוב מאוד לפנות בהקדם לעורך דין אשר מתמחה בגביית חובות לעסקים, שיידע לבחור את המסלול הנכון לגביית החוב ובכך יעלו משמעותית סיכויי בעל העסק לגביית החוב.

 

לקוח לא משלם
לקוח לא משלם – חשוב לפעול מהר

מדוע חשוב לפנות לעורך דין לגביית חובות?

עורך דין לגביית חובות הוא הכתובת במקרה שבעל עסק נתקל בלקוח לא משלם, ישנם מספר פרמטרים אותם נדרש עורך הדין לבדוק כאשר בעל עסק פונה אליו עם מקרה בו לקוח מסרב לשלם לו, אבחון נכון של התיק ובחירת דרך הפעולה לגביית החוב הם היתרון שיש לעורך דין שמתמחה בגביית חובות על פני עורך דין אחר.

כך למשל, במקרים בהם מדובר בחובות בסכומים גבוהים וקיים חשש להברחת נכסים מצד הלקוח מומלץ ואף רצוי להגיש בד בבד עם פתיחת תיק ההוצאה לפועל בקשה לעיקולים בטרם מסירת אזהרה לעקל את נכסי הלקוח בטרם תתברר התביעה וכך למנוע מצב של הברחת נכסים. גם בתביעות כספיות אשר מתנהלות בבתי המשפט ניתן לפעול באותה הדרך באמצעות הגשת בקשה לסעד זמני ולבקש לעקל את נכסי הלקוח בכדי למנוע הברחתם.

דוגמא לכך ניתן לראות בתיק ביהמ"ש תא"מ 33582-05-19 בו הייתה מיוצגת התובעת, חברה לשיווק פירות וירקות, ע"י משרדנו.

יחד עם הגשת תביעה כספית ופתיחת תיק ביהמ"ש הוגשה בקשה לסעד זמני לביהמ"ש ובה נתבקש ביהמ"ש להורות על רישום עיקול בלשכת רישום מקרקעין על חנות בבעלות הנתבע, הבקשה הוגשה בצירוף תצהיר מטעם מנכ"ל התובעת, ובהחלטה שניתנה ע"י הרשמת הבכירה דליה אסטרייכר נקבע: "לאחר ששוכנעתי, על בסיס ראיות מהימנות לכאורה בקיומה של עילת התובענה, כי קיים חשש סביר שההשהייה שבקיום הדיון במעמד הצדדים תסכל את מתן הצו או תגרום למבקשת נזק חמור וכי אי מתן הצו עלול להכביד, ולכאורה, על ביצוע פסק הדין, ניתן בזאת צו עיקול על זכויות המשיב בנכס …"

העיקול שנרשם על הנכס של הנתבע' הפתיע את הנתבע שהיה באותה עת במשא ומתן מתקדם למכירת הנכס במטרה להבריח את כספי המכירה, מאחר והתובעת הייתה הנושה היחיד שרשם עיקול על הנכס, הנתבע שילם את מלוא החוב לתובעת בכדי שהעיקול על הנכס יוסר. סביר להניח כי שאר הנושים כבר לא זכו לראות את כספם לאחר שהנכס נמכר.

זוהי דוגמא אחת מיני רבות, אשר מדגישה מדוע חשוב לפנות לעורך דין לגביית חובות.

אם כך, ישנה משמעות גדולה לבחירת עורך הדין כאשר מדובר בלקוחות שמסרבים לשלם לבעל עסק עבור המוצרים / השירותים שסיפק, חשוב להגיע למשרד עורכי דין מנוסה בתחום גביית החובות אשר מייצג עסקים באופן שוטף ובקיא בתחום האזרחי והוצאה לפועל.

משרד עורכי דין קארין ישראל, הינו משרד ותיק בתחום גביית החובות ובעל ניסיון עשיר בגביית חובות לעסקים בסקטורים שונים ומגוונים.

במשרד מחלקת גבייה הכוללת פקידות גבייה מנוסות ועורכי דין בעלי ניסיון בייצוג בבתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל .

המשרד מייצג חברות גדולות ומשמעותיות במשק הישראלי ומדי שנה מטפל באלפי תיקי גבייה.

 

בעל/ת עסק מתמודד עם בעיות גביית כספים מלקוחות? צרו קשר עם משרד עו"ד קארין ישראל
בעל/ת עסק מתמודד עם לקוח לא משלם? צרו קשר עם משרד עו"ד קארין ישראל
שתפו בקליק
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?