מחיקת חובות ישנים בהוצאה לפועל ⚖️

איש איננו מעוניין לצבור חובות באופן מכוון, בוודאי לא כשהדבר מציב אותו בקושי כלכלי אדיר בפני הגורמים הדורשים את כספם ואף מעמיד את החייב בפני הליכי גבייה דורסניים המשבשים את שגרתו התקינה. אך האם ידעתם כי קיימת האפשרות למחיקת חובות ישנים, כל עוד נפרע חלק הארי מתוך הסכום? מאמר זה ידון באפשרות המחיקה ובפעולות הנדרשות לכך.

מחיקת חובות ישנים בהוצאה לפועל- נקודה חשובה לפני שמתחילים

אמנם מחיקת חובות ישנים נשמעת כמו פעולה נוצצת ומפתה במיוחד, אך צריך לזכור שאין פתרונות קסם ושחובות כשלעצמם לא יכולים להימחק "סתם כך". למעשה, יידרשו עוד כמה וכמה שלבים עד שניתן יהיה למחוק את החוב, כאשר הדבר דורש שיתוף פעולה מלא לאורך כל הדרך, פעילות בתום לב מבלי לנצל לרעה את ההליך וגם היכרות עם כמה וכמה דרישות מקדימות וחשובות. מחיקת חובות ישנים נעשית לרוב באמצעות תשלום חלקי של החוב ובמקרים רבים אף מזערי תוך ויתור ומחיקת מרבית החוב על ידי הנושה.

מחיקת חובות ישנים בהוצאה לפועל
מחיקת חובות ישנים בהוצאה לפועל

מחיקת חובות ישנים בהוצאה לפועל

ישנם אנשים רבים שמתמודדים עם חובות ישנים בהוצאה לפועל, כאלו שנמצאים שם לעתים עשרות שנים ומונעים מהם לנהל שגרת חיים רגילה, חובות שצברו בעבר הרחוק ובמקרים רבים אף לא זוכרים את אופן היווצרות החוב, ייתכן ומדובר בחייבים שמצויים באיחוד תיקים שנים רבות ומשלמים מדי חודש מאות שקלים בודדים וייתכן ומדובר באנשים שמתנהלים ללא חשבון בנק וחיים "בשלום" עם ההגבלות שהוטלו עליהם במסגרת אותם תיקי הוצאה לפועל.

בחלוף השנים צברו החובות בתיקים ריבית פיגורים שגרמו לחובות לתפוח למימדים שנראים לעתים אינם הגיוניים ובלתי ניתנים לתשלום. לקוחות רבים מגיעים למשרדנו כאשר הם סבורים כי אין מנוס מלגשת לחדלות פירעון שכן הם נושאים חובות בגובה עשרות ואף מאות מילוני שקלים ובטוחים כי אין כל דרך אחרת לפתור את בעיית החובות מבלי לגשת להליך חדלות פירעון. אותם לקוחות נדהמים לגלות כי במקרים רבים ניתן להפחית את החובות הישנים לסכומים הגיוניים נמוכים בהרבה מקרן החוב ולמחוק מיליוני שקלים של חובות.

חשוב לציין כי ישנם מקרים בהם לחייב לא תהיה אפשרות לעמוד בתשלום הסדרי חוב והוא יקבל המלצה להתחיל בהליך חדלות פירעון, הדבר תלוי בנסיבות ולפי שיקול דעת של עורך דין חדלות פירעון מנוסה.

כעת יש להבין מה בדיוק גובה החוב ומה מרכיב הריביות מתוכו. כמובן שאם הדבר איננו ברור, יש לאמת את זהות הזוכה – האם מדובר בחברה כלשהי, ארגון, תאגיד כמו למשל הבנק או אולי נושה פרטי? ברוב המקרים יהיה ניתן פשוט לפנות ישירות לאותו נושה ולנהל עמו משא ומתן (או עם עורך דינו). משא ומתן זה יכול לכלול דיון במחיקת הפיגורים והריביות שהתווספו לחוב ואף הפחת מקרן החוב ובכפוף לתשלום בפעימה אחת של הקרן, או בחלוקה לכמה תשלומים. ניתן גם לקבוע את מועדי התשלום כך שהחייב יוכל להמשיך להתנהל כרגיל וללא פגיעה נוספת.

מחיקת חובות ישנים
מחיקת חובות ישנים

אילו חובות ישנים לא ניתן למחוק?

למרות שעל פניו נראה כי בשיתוף פעולה ובחתירה לפירעון חובות אפשר להביא למחיקה של חלק מגובה החוב הקיים, ישנם מספר סוגי חובות שלגביהם לא קיימת האפשרות למחיקה כלל:

חוב במזונות – כאשר מדובר בתיק מזונות שהנושה הוא אדם פרטי, כלומר אם ילדיו של החייב (במרבית המקרים) ניתן יהיה לבחון אפשרות של הגעה להסדר מול הנושה ישירות, במרבית המקרים מאחר ומדובר בחוב הנושא בתוכו אלמנטים רגשיים יהיה קשה למחוק את החוב והפיתרון יהיה הגשת בקשה לפריסת חוב מזונות. במקרה בו הנושה בתיק המזונות הוא המוסד לביטוח לאומי ניתן יהיה להגיש בקשה לפריסת חוב מזונות ולא תהיה אפשרות להגיע להסדר ישירות מול הנושה.

חובות וקנסות לרשויות ולמוסדות – חובות לארנונה, לחברת הגז או דוחות חניה לא יכולים להיכלל בתהליכים שונים למחיקת חובות והסיבה לכך היא על מנת לשמר התנהלות תקינה ברשויות מבלי לפגום בדרכי התנהלותה. לכן אם קיים חוב ישן למשל לעירייה, מומלץ יהיה להגיע להסדר ישירות מול הנושה או להגיש בקשה לצו תשלומים בתיק ההוצל"פ.

 

כיצד יוכל עורך דין לסייע למחיקת חובות ישנים?

כפי שקראתם, קיימות 2 דרכים בהן ניתן להגיע למחיקת חובות ישנים:

  1. במסגרת הסדר חוב, שאחת מתוצאותיו היא הפחתה בחלק מסוים מסכום החוב.
  2. במסגרת הליכי חדלות פירעון שהושלמו ושניתן בהם הפטר חובות בסיום התקופה.

הגעה לכל אחת מהתוצאות הללו אינה עניין של מה בכך: החייבים נדרשים לנמק ולספק הוכחות שונות לגבי אופן צבירת החובות והוכחת יכולת ההחזר, להראות כי עמדו בהתחייבויותיהם לאורך התקופה ולוודא כי לאחר מחיקת החובות לא יתקבלו דרישות תשלום נוספות.

כל אלה באים לידי ביטוי בעבודה משפטית מאומצת מצד עורך הדין המייצג, ששולט היטב בחוק ובפסיקה, מכיר לעומק את מדיניות הגורמים בהם נוצרים מרבית החובות ויודע למצוא את המילים המדויקות למקרה במטרה להביא למחיקה כנדרש.

אנו ממליצים בכל תוקף להימנע מוויתור על זכויותיכם המשפטיות, בוודאי לא אלה שניתן לנצל מול נושים או חובות פתוחים, גם אם כבר חלף זמן ממועד היווצרותם. משרד עורכי הדין קארין ישראל זמין עבורכם בכל שאלה בנושא ומסייע למאות חייבים מידי שנה במחיקת החובות הישנים תוך ייצוג משפטי הולם, הוגן ואחראי. להתייעצות בלתי מחייבת עמנו כבר עכשיו, חייגו או מלאו את פרטיכם.

אכן מדובר בניסוח מטעה, שכן לא ניתן למחוק חובות ועל החייב לפרוע אותם בכל מקרה. מונח זה מתייחס ליתרת החוב בתום התשלום או בתחילתו, כך שניתן יהיה לוותר על חלק ממנו, למשל על הריביות או תוספות הפיגורים, או לחילופין שארית התשלום כעבור תקופה מוגדרת.

מומלץ תחילה להבין את נסיבות צבירת החוב, את היקפו ואת אחוז הריבית הקיים מתוכו. כמובן שיש לאתר במדויק גם את זהות הנושה ולפנות אליו ישירות, כדי לנסות להגיע להסדר לגבי היקף החוב ופריסת התשלומים.

אם תשלום החוב בתיק מגיע לסיומו, ניתן להגיע להסכם לפיו ישולם סכום מסוים מתוך היתרה, שלאחריו התיק ייסגר. אפשרות זו לא שמורה לכל מקרה ולכן מומלץ לפנות בנושא לעורך דין.

הליכי חדלות פירעון מסתיימים כעבור 4 שנים, בכפוף לקבלת הפטר מיתרת החובות ויציאה לדרך כלכלית חדשה. הדבר מהווה מחיקת חובות קיימים בשל העדר הצורך להמשיך ולשלם לקופת הפירעון, אם כי מומלץ בחום לבדוק את ההתאמה האישית להליך זה מול עורך דין חובות.

שתפו בקליק
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?