ביטול עיקול חשבון בנק

אם התבשרתם על עיקול חשבון הבנק שלכם, סימן שעליכם לטפל בהקדם האפשרי בבעיה קיימת, שתגביל קשות את התנהלותכם הכלכלית מכאן והלאה, כל עוד החוב עומד בעינו. אם קיבלתם הודעה על כך שחשבונכם מעוקל ואתם מעוניינים להתמודד עם הסוגייה עד לקבלת אישור על ביטול עיקול חשבון בנק – המאמר הזה יסייע לכם כמדריך בנושא.

עיקול חשבון הבנק: על מה ולמה?

מדינת ישראל, ככל מדינה בעולם, מעקלת חשבונות בנק כאמצעי (ראשוני בדרך כלל) לגביית חובות, בקרב מי שאינם משתפים פעולה עם הרשויות. למרות שמדובר בהגבלה מרתיעה ומקשה מאוד, קיימות דרכים מהירות ויעילות להיפטר ממנה, אך רצוי תחילה להבין את כל האפשרויות ורק לאחר מכן לבחור בטיפול המתאים.

יצוין כי עיקול על חשבון הבנק איננו הדרך היחידה בה תנוהל גבייה כלפי החייב. אם הוא קיבל אליו הודעה על אי תשלום חוב ולא טיפל בכך, בדרך כלל באפשרות הנושים לפעול תוך 20 ימים בהליכים מתקדמים לגביית החוב.

במקרה כזה, לא יושת רק עיקול על חשבון הבנק, אלא על כל החשבונות בהם מוחזקים נכסים פיננסיים לרבות חסכונות, קרנות, השקעות וגם נכסי נדל"ן מיטלטלין, כרטיסי אשראי פעילים והגבלות כמו איסור יציאה מן הארץ.

משרד עורכי הדין קארין ישראל מעניק שירות מהיר ואיכותי בהתמודדות עם עיקול חשבון בנק, ומן הצד השני גם השתת עיקול עבור בעלי חובות שמעוניינים בפתיחת תיק הוצאה לפועל. אנו מציעים מסלולי התנהלות יעילים לטיפול בהליכי הגבייה או התמודדות עם החוב הפתוח תוך שמירה מלאה על זכויותיכם.

חשוב להזכיר כי משני צידי המתרס, עיקול החשבון מסב נזקים משניים לרבות קנסות על פיגורים בתשלומים, פגיעה במוניטין והקשחת מאמצי הגבייה ככל שהעיקול איננו מועיל. אם אתם לא מצליחים לפי שעה לנהל כראוי את החזרי החוב שלכם, משרדנו יעניק לכם מעטפת משפטית יעילה, המקדמת אתכם לפתרון.

 

ביטול עיקול חשבון בנק – איך אפשרי הדבר?

למרות שהזכרנו כי המדובר בסנקציה מרתיעה ונפוצה שמיועדת להאיץ את הליכי הגבייה מול גורם שצבר חוב, צריך להבין כי לרשויות אין באמת אינטרס בהשתת עיקול על חשבון הבנק, כל עוד החייב מגלה נכונות לשתף פעולה ולהסדיר את החוב הפתוח.

כיום החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי מציע ניהול אפקטיבי של החזר חובות עד קבלת הפטר חלוט. אך גם מעבר לפתיחה בהליכי חדלות פירעון (לשעבר פשיטת רגל), ניתן יהיה לפעול למען ביטול עיקול חשבון בנק בכמה דרכים מרכזיות.

מכיוון שלמדינה אין רצון אמיתי להקשות היכן שאין בכך צורך, הרי שדי לעתים גם בהכרה בחוב ובהיקפו על מנת להתחיל להסיר עיקולים ומגבלות שהושתו על החייבים. ביטול עיקול חשבון בנק יכלול מילוי של טופס בקשה ייעודי, הכולל חתירה ליצירת הסדר חובות נוח לאחר מכן.

בנקודה זו, בעל החוב מבין כי החייבים לו מעוניינים להיכנס לתלם מבחינת החזר חובותיהם ולא להתנגד להם. למעשה, מלבד מצבים בהם חייב ינסה להתחמק בנכלוליות או זדוניות מתשלום, ביטול עיקול חשבון בנק עולה לרוב מצד חייבים שמעוניינים להתמודד ביושר עם המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו ולקדם הבראה ממנו.

אופציה זו תביא לניהול משא ומתן בין החייבים לנושים, בסיומו ייתכן שיסוכם ביניהם הסדר הכולל שינויים בגובה החוב המקורי ופריסת תשלומים, הגשת בקשות לרשויות ובתי המשפט (למשל איחוד תיקים, צו תשלומים, פתיחה בהליכי חדלות פירעון ועוד).

ביטול עיקול חשבון בנק

"חשבונות המטרה" שיעוקלו במקרה של חוב

אחת הטעויות הנפוצות ביותר בקרב חייבים (לעתים גם זוכים ונושים), היא לחשוב שהרשויות מעקלות אך ורק את חשבון העו"ש. למעשה, עיקול חשבון הבנק לא מתייחס אך ורק לחשבון המרכזי שבאמצעותו החייב מתנהל, אלא לכל חשבון פיננסי שברשותו: קרנות השתלמות, ניירות ערך, פיקדונות וחסכונות ועוד.

כל הפעולות הללו יבואו לידי ביטוי בהתאם לבחינת המצב הכלכלי הנוכחי של החייב וכאמור, בהינתן התראה בת 20 ימים להסדרת החוב שלא טופלה בפרק זמן זה. העיקול מוביל לעתים קרובות למצוקה רגשית, נוסף למגבלה הכלכלית הקשה שנוצרה.

בנסיבות האלה, קיימות גם פסיקות המעידות על "השפלה, ביזוי ופגיעה בשם הטוב" של האדם המעוקל, שעצמאותו נשללת ממנו וכך גם האמצעים שלו לניהול שגרה תקינה כמו שיקים, כרטיסי אשראי והוראות קבע, לרבות כל סכום עתידי שייכנס לחשבון הבנק.

 

חשיבותו של עורך דין מייצג בהליכי ביטול עיקול על חשבון הבנק

על מנת לפעול כראוי לצורך ביטול עיקול חשבון בנק, יש להתייעץ תחילה עם עורך דין שמתמחה בנושא ושמכיר לעומק את המורכבות בנושא, הדורשת היכרות עם החוק והפסיקה, מיומנות מיקוח מול נושים, בנקים ומערכת ההוצאה לפועל.

בנוסף, צריך לדעת כי העומס על לשכות ההוצאה לפועל בשנים האחרונות קשה במיוחד, כך שיידרש גורם שיודע כיצד לייעל את התהליך ולהביא לסיומו תוך פרק זמן קצר. בבחירה באפיק הטיפול הנכון ובהינתן ליווי משפטי מקצועי ואיכותי, ניתן לבטל את העיקול שהושת גם בתוך כמה ימים בלבד.

כאמור, הפעולה הראשונה שתבוצע למען ביטול העיקול תהיה הגשת בקשה להסדר תשלום, שמעצם הגשתה תסיר את העיקול. בקשה נוספת תוגש לרשם ההוצאה לפועל ולעתים גם בדמות ערעור על החלטת העיקול עצמה.

בנוסף, באפשרותו של החייב לבחור (באמצעות עורך דינו כמובן) בפעולות כמו פריסת חובות על בסיס קבלת צו תשלומים, איחוד תיקים בהוצאה לפועל, חתירה להסדר חובות וכניסה להליכי פשיטת רגל (חדלות פירעון ושיקום כלכלי).

כל אחת מהאופציות נשענת על עובדות ותיעוד שמניחים את הבסיס לאישור אפיק הפעולה בו החייב מעוניין להתמודד עם החוב המיוחס לו. בהתאם לבחינת הנתונים ובכפוף להשלכות המתקיימות בכל אפשרות, יהיה ניתן לבחור באותו מסלול כנגד ביטול עיקול חשבון הבנק ולהתחיל לטפל בחוב הפתוח עד לסיום.

כאשר אדם מוגדר במערכת ההוצאה לפועל או מטעם הרשויות "חייב שאינו משלם", סביר להניח שיקבל התראה לפני עיקול החשבון. אם החוב לא יטופל בתוך 20 ימים, העיקול ימומש.

בראש ובראשונה, צריך להביע מול בעל החוב נכונות לטפל בו. מומלץ לפנות לעורך דין כדי לבחור באחת האפשרויות הבאות ולהוציא אותה לפועל באופן מקצועי ויעיל: 

  • הגשת בקשה לביטול עיקול חשבון הבנק או עיכוב הוצאת העיקול לפועל
  • הסכמה על הסדר חובות/ הסדר תשלומים מול הזוכה שבמסגרתה יוסכם גם על הסרת העיקול
  • הגשת ערעור לבית משפט שלום בגין החלטת רשם הוצל"פ לתת צו עיקול.

כמובן שלכל אחת מהאפשרויות השלכות שונות בהתאם לנסיבות המקרה והנסיבות האישיות של כל חייב.

ההליך המלא יימשך כמה שבועות, בהתאם לאפשרות הטיפול והנסיבות המדויקות של המקרה. מרגע שהוחלט על הסרת העיקול, הבנק יקבל הודעה ויעברו 3-4 ימי עסקים עד שיסיר אותו לחלוטין. אם הדבר לא התרחש אוטומטית, יש לפנות עם אישור ביטול העיקול והסרת המגבלות לבנק.

על פי החוק, אין לעקל את שכרו המלא של החייב מעבודה ו/או את הקצבה שהוא מקבל ויש להותיר בידו סכום מסוים מתוך השכר המלא. סכום זה עומד על 2,250-4,580 ₪ מהשכר החודשי ובהתאם לסטטוס האישי של החייב.

שתפו בקליק
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?